SITUATION #192
Georges Canguilhem, The Normal and the Pathological, Zone Books: New York 1991. (= ders., Le normal et le pathologique, Paris: PUF, 1966).
Georges Didi-Hubermann, Invention of Hysteria. Charcot and the Photographic Iconography of the Salpêtrière, Cambridge/London: The MIT Press, 2003. (=ders., Invention de l'hystérie. Charcot et l'iconographie photographique de la Salpêtrière, Paris: Éditions Macula, 1982).Richard Dyer, White, New York: Routledge, 1997.
Joan Fontcuberta, „Eugenics without borders”, in: ders., Pandora`s camera. Photogr@phy after photography, London: MACK, 2014, S. 65–90.
Michel Frizot, „Der Körper als Beweisstück. Eine Ethnografie der Unterschiede”, in: ders. (Hg.), Neue Geschichte der Fotografie, Köln: Könnemann, 1998, S. 259–271.
Roger Hargreaves und Peter Hamilton, Beautiful and the Damned: The Creation of Identity in Nineteenth-Century Photography, Ausst.-Kat. National Portrait Gallery, London: Lund Humphries Publishers Ltd, 2001.
Anna Grebe, Fotografische Normalisierung. Zur sozio-medialen Konstruktion von Behinderung am Beispiel des Fotoarchivs der Stiftung Liebenau, Bielefeld: transcript, 2016.
Christine Karallus, „Zwischen Kriminalistik und Justiz. Zur Konjunktur der Fotografie als Evidenzstrategie“, in: Berichte zur Wissenschaftsgeschichte, 2005, S. 215–226.
Sarah Kember, „Gesichtserkennung und das Aufkommen der Smart Photography”, in: Wolf, Herta (Hg.), Zeigen und/oder Beweisen. Die Fotografie als Kulturtechnik oder Medium des Wissens, Berlin: De Gruyter 2016, S. 133–156. (= dies., „Face Recognition and the Emergence of Smart Photography”, in: Journal of Visual Culture 13, Nr. 2, 2014, S. 182–199.
Suren Lalvani, Photography, Vision, and the Production of Modern Bodies, New York: State University of New York, 1996.
Safiya Umoja Noble and Brendesha M. Tynes (Hg.), The intersectional internet. Race, sex, class, and culture online, New York: Peter Lang, 2016.
Safiya Umoja Noble, Algorithms of oppression. How search engines reinforce racism, New York: New York University Press, 2018.
Mady Schutzman, The Real Thing. Performance, Hysteria, & Advertising, Middleton: Wesleyan University Press, 1999.
Alan Sekula, „Der Körper und das Archiv”, in: Herta Wolf (Hg.), Diskurse der Fotografie Fotokritik am Ende des fotografischen Zeitalters, Frankfurt a.M.: Suhrkamp, 2002, S. 269–334.
Susanne Regener, Fotografische Erfassung. Zur Geschichte medialer Konstruktionen des Kriminellen, München: Wilhelm Fink Verlag, 1999.
Javier Viver (Hg.), Révélations. Iconographie de la Salpêtriere, Paris 1875–1918, Madrid: Dalpine, 2015.
Cluster: Deviant