Still Searching…

Nicht nur die Fotografie, sondern auch ihre Theorie und Geschichtsschreibung erfahren unter digitalen Bedingungen eine radikale Erweiterung. Fotografische Medien und Formen sind in komplexe technologische, kapitalistische und ideologische Netzwerke eingebunden; Expert_innen, die die Rolle fotografischer Bilder wissenschaftlich untersuchen, kommen entsprechend aus ganz unterschiedlichen Disziplinen. Die Erweiterung des Diskurses um fotografische Bilder bildet sich auch auf dem Theorie-Blog Still Searching… des Fotomuseum Winterthur ab, der sich seit 2012 interdisziplinär mit allen Aspekten der Fotografie und ihrer Rolle in der visuellen Kultur beschäftigt. Eingeladene Blogger_innen des Online- Formats bewegen sich an vorderster Front der Forschung und schärfen unseren Blick für die aktuellen und relevanten Fragestellungen rund um die Fotografie.

Blog series: Modernist Revisitations

Claire Bishop | 15.09. – 31.10.2013
Modernist Revisitations

Claire Bishop is blogging about ‚modernist revisitations‘ – or, in her own words: „Sometimes it feels as if every art magazine I open, and every exhibition I visit, features at least one artist whose work earnestly addresses ‘failed utopias’, who is fascinated by ‘Modernist movements and collectives’, who is committed to ‘the re-enactment of historic high Modernist principles’, or who is drawn to ‘forgotten Modernist constructions that have crumbled over time’. Why this incessant retrospectivity? Are these revisitations in any way political, a response to the limitations of postmodern eclecticism? Or should they be viewed more critically, as an avoidance of contemporary politics by escaping into nostalgia celebration of the past? My blog hopes to raise some questions about the ubiquitous genre of modernist utopias in contemporary art.“

Archival Myopia

Mittwoch, 02.10.2013
<div>This week and next I’ll be addressing another retrospective tendency in contemporary art: artists presenting other people’s archives. This is already a well-known strategy on the biennial circuit: think of Akram Zataari presenting the archive of Lebanese studio photographer Hashem el Madani (<em>Studio Practices</em>, 2007), or the Otolith Group presenting the photo archive of Anasuya Gyan Chand, former president of the National Federation of Indian Women (<em>Daughter Products</em>, 2011). <br><br></div>